Herbivoor: vervolg

Vorige week liet ik al weten dat ik voor onbepaalde tijd als veganist door het leven wil gaan. Toen concentreerde ik me voornamelijk op de dingen die ik niet meer mag eten, maar eigenlijk valt het allemaal best wel mee. Het vervelende is dat je in het begin heel goed moet uitzoeken wat je nu eigenlijk wel mag en welke E-nummers “fout” zijn. Maar als je dat eenmaal weet, is het een (spreekwoordelijk) eitje.

F.A.Q.

“Wat eet je dan wel?
Omdat ik ’s ochtends niet echt brood door m’n strot kan krijgen, eet ik als ontbijt voornamelijk muesli met suiker, kaneel en sojamelk. ’s Middags eet ik oerbrood met basilicumspread of hummus met wat plakjes tomaat, sla en peper, wat allemaal gewoon bij mijn supermarkt om de hoek te kopen is. En elke dag eet ik netjes een vitamine B pilletje. En als ik geen zin heb om thuis te eten, ga ik naar de Bagels & Beans voor een bagel (de witte, bruine en sesam bagel zijn geschikt voor veganisten) met hummus of plakjes banaan met kaneel en ahornsiroop. En daar hebben ze ook koffie verkeerd bereid met soja melk! Ik hou van Bagels & Beans, die denken aan alles.

Ik merk wel dat ik veel gezonder ben gaan eten, normaal ontbijt ik niet eens en aan fruit en groente deed ik ook niet echt wat. En dat doe ik nu wel heel veel. Dus dat is heel positief!

Vegan eetdagboek van afgelopen week:

Maandag: mijn favoriete maaltijdsalade met sperziebonen, cashewnoten en zelfgemaakte vinaigrette. Mjamm. Voor het recept; check Esthete.nl! Omdat ik de feta kaas weg moest laten heb ik er cherry tomaatjes, olijven en kappertjes aan toegevoegd.

Dinsdag: woknoodles van Conimex met groente (champignons, prei, ui, etc.), gekruide tofu reepjes van Alpro met sojasaus en knoflook.

Woensdag: Zelfde als dinsdag. Niet omdat het zo lekker was, maar omdat ik er nog heel veel van in mijn koelkast had liggen.

Donderdag: Spaghetti met tomatensaus uit een potje en champignons, paprika, ui, rucola en basilicum.

Vrijdag: Nietsch. Ik had geen zin om te koken.

Zaterdag: Nasi met zelfgemaakte satésaus die niet helemaal goed gelukt was. Brr.. Super goor, maar alles wel braaf opgegeten.

Zondag: Op mijn werk had ik al gebakken aardappelschijfjes met een shitload aan curry gegeten en daarna werkte ik nog een veganistische chocoladereep (die bestaan echt!) weg dus veel zin in avondeten had ik niet meer.

Als ik thuis ben en zelf mijn boodschappen kan doen, voelt het niet echt als een beperking. Maar wel als ik op de uni ben en niet meer mijn favo latte macchiato kan kopen met een broodje. Of als ik aan het werk ben en er wordt taart getrakteerd omdat iemand papa is geworden. Sjeizze, dat was pijnlijk, maar ik heb de taart netjes afgeslagen. Of toen ik laatst hele erge honger had en alleen maar M&M’s, waar ik super veel zin in had, in huis had. Ook die heb ik netjes in de kast laten liggen. De enige keer dat ik heb gezondigd, was toen ik aspirientjes (varkenscollageen) ging eten omdat mijn hoofd uit elkaar knalde. Sorry, biggetjes.

Ik weet nog niet hoe lang ik het vol ga houden om zo streng veganist te zijn. Ik baal wel als ik mijn favoriete woksaus niet kan gebruiken alleen omdat er een verkeerd E-nummertje in zit. Mijn doel was om het minstens een week heel streng te doen, dat is nu gelukt, #schouderklopje. Ik wil het sowieso volhouden om geen melk en eieren meer te nuttigen, maar als dat ergens voor 0,001% in verwerkt zit, weet ik niet hoe lang ik het nog trek om dat product dan niet te gebruiken. Ik zie wel hoe het gaat.

Zeg, als jullie nog vegan recepten weten die niet al te ingewikkeld of duur zijn, dan hoor ik het ook graag natuurlijk. Want mijn inspiratie voor dierenleedvrije avondmaaltijden raakt een beetje op.

Back to Top