7 tips die ik kreeg om gelukkig te worden

De nog steeds bestaande chronische ongelukkigheid en hopeloze oververmoeidheid brengen veel ongevraagd advies van buitenstaanders met zich mee. De zeven meest gegeven wondermiddelen om een hoger niveau van gelukzaligheid te bereiken, wil ik graag met jullie delen. Ik zie het als mijn plicht om deze belangrijke informatie te delen met de mensen die hier wel wat aan hebben.

1. Yoga
Bron: mijn huisarts
In mijn vorige post hebben jullie kunnen lezen dat ik mijn bloed heb laten prikken. Hier kwam uiteindelijk niets uit. “Alles is goed!” vertelde de doktersassistente mij vol vreugde in haar stem. (Wat ontzettend fijn, waarom voel ik me dan zo crap?) Goed, ik ben daarna weer naar de dokter gegaan. Ze vertelde mij dat het allemaal psychisch is en ‘dat het vanzelf wel weer overgaat’. Gelukkig had ze nog wel een tip voor me: “Ga op yoga!”. Het zal wel aan mij liggen, maar fysiek onmogelijke houdingen aannemen in een steriel zaaltje met bezweette mensen, die kletsen over yogische energiesystemen en ayurvedische voeding, gaan mij niet gelukkig maken.
Voordelen: een sexy, soepel en lenig lichaam krijgen en één worden met jezelf;
Nadelen: onverdraagzame zweverigheid en te duur voor de arme student;
Eindcijfer: 2 Fuck yoga.

2. Rust, Reinheid, Regelmaat
Bron: mijn moeder e.a.
Het is the key to succes volgens men. Ook al is dit advies meer voor kinderen bedoeld, mijn moeder blijft hier vasthoudend in geloven. Lekker slapen, lekker douchen en op regelmatige tijden eten en slapen zijn belangrijk om je een gezond en veerkrachtig mens te voelen. Ik geloof daar wel in. Maar als student is het vrijwel onmogelijk om genoeg rust te krijgen, laat staan op regelmatige tijden te slapen met al die deadlines.
Voordelen: niet doodmoe wakker worden;
Nadelen: leven volgens burgerlijke standaarden vergt veel discipline;
Eindcijfer: 8 Want moeders hebben altijd gelijk.

3. Sociale activiteiten ondernemen
Bron: vrijwel alles en iedereen
Hele dagen in bed liggen is ook weer zo wat. Het is daarom van fundamenteel belang om leuke dingen te doen met vrienden, als je die hebt. Als je die niet hebt kan je eventueel lid worden van een studentenvereniging, daar zijn genoeg gekkies te vinden die graag een biertje met je willen drinken. Fijn kletsen en lachen met je medemens houdt je van de straat en laat je je zorgen vergeten.
Voordelen: de tijd gaat sneller voorbij;
Nadelen: risico op het ontwikkelen van chronische misantropie;
Eindcijfer: 5,5 Als introvert en antisociaal persoon kan ik hier geen objectief oordeel over geven.

4. Zon, zon, zon
Bron: mijn moeder
Door in het zonnetje te zitten maakt je lichaam vitamine D aan, vitamine D helpt bij de instandhouding van je weerstand en blijkt de kans op een depressie te verkleinen. Zonlicht werkt helend, essentieel om je gelukkig te voelen dus.
Voordelen: kost weinig moeite, kan ook op het terras met een wijntje erbij;
Nadelen: we wonen in Nederland, dat staat gelijk aan vrijwel geen zon;
Eindcijfer: 7 Ik verhuis wel naar Jamaica, daar zou ik best gelukkig kunnen zijn.

5. Iets doen wat je leuk vindt!
Bron: gelukkige mensen met een leuk leven
De symptomen van ongelukkig zijn: geen plezier ervaren, nergens zin in hebben, weinig interesse hebben. Al deze symptomen samengevat staan gelijk aan ‘niets leuk vinden’. Dit is dus het meest achterlijke advies ooit. Want hoe kan je iets leuks doen als je niets leuk vindt?
Nadelen: mission impossible;
Voordelen: n.v.t.;
Eindcijfer: 1 Uitleg lijkt me overbodig.

6. Konijnen knuffelen
Bron: ikzelf
Konijnen zijn zacht, lief en knuffelbaar. Daarnaast zeuren ze niet aan je hoofd en geven ze je bergen met liefde. Uit persoonlijk empirisch onderzoek is gebleken dat het knuffelen van konijnen de aanmaak van serotonine bevordert, het de bloeddruk verlaagt en het je een warm gevoel van binnen geeft.
Voordelen:
konijnen zijn lief;
Nadelen:
geen;
Eindcijfer:
9,5 Konijn zijn the bomb.

7. Vodka
Bron: ikzelf
“In my experience, there isn’t any problem that can’t be fixed by getting really really drunk.”
Voordelen: instant happiness;
Nadelen: werkt helaas slechts tijdelijk en een verhoogd risico op verslaving en Korsakov;
Eindcijfer: 9,5

Overige veelgenoemde tips zijn: sporten, gezond eten, mindfulness, wandelen, geen zuivelproducten nemen, Sint-Janskruid capsules innemen (daar ben ik nog echt mee begonnen ook, ik merk nog geen verschil), suiker is vergif, vlees eten (?).

Nog meer tips die aan dit lijstje toegevoegd kunnen worden? Tell me.

Back to Top