Vegan Challenge – Week #1

Hebben jullie deze scene van Scott Pilgrim vs. The World gezien? Met die dude die superkrachten heeft omdat hij vegan is, maar die dan van hem worden afgenomen omdat hij, na twee waarschuwingen van de vegan police, voor de normale koffie verkeerd gaat in plaats van die met sojamelk. “No vegan diet, no vegan powers!” Die superkrachten heb ik nog niet, maar ik heb al wel één waarschuwing van de vegan police binnen kunnen halen. Oeps!

Ik wilde namelijk heel netjes en ecofriendly-blabla zelf kruidenboter maken met plantaardige boter. Alleen kwam ik er tijdens het bereiden achter dat er voor 0,0001% aan ei in de kruidenmix zat. Tgg.. Maar op die kleine misstap na is de week verder heel goed verlopen. Ik leef nog, zie niet bleekjes en heb geen last van afkickverschijnselen. Mooi! Ik ben alleen wel een potentiële relatiecrisis rijker want carnivoor-vriendje vond vegetarisch eten al ingewikkeld genoeg, laat staan veganistisch. Ach ja, nog drie weken. Komt goed! (Ik verbied hem niet om vlees en zuivel enzo te eten hoor, voordat ik haatmail krijg. Maar ik kook elke avond dus dan moet hij maar even gezellig mee doen, ja toch?)

Wat de herbivoor en de carnivoor deze week aten:

vegan-week1-dag1

Dag 1: Voor het (horror) tentamen in Statistiek 1 at ik twee boterhammen met hummus, kappertjes, zongedroogde tomaatjes en basilicum. Ik had die combinatie nog nooit eerder geprobeerd maar toevallig had ik dit allemaal in huis en probeerde ik het maar gewoon. Superlekker! ’s Avonds aten we wraps gevuld met bulgur en groenten en een (mislukt) yoghurtsausje.

vegan-week1-dag2

Dag 2: Deze dag ging ik voor het eerst in mijn leven hardlopen, daarna kon ik nauwelijks lopen doordat mijn benen zoveel pijn deden dus ik deed ook maar niet zoveel moeite voor het ontbijt. Gewoon een halve bak soja-yoghurt, die ik nóóit meer koop, er zat een hele sterke soja-smaak aan, brr. ’s Avonds aten we die goddelijke avocado wraps (zijn eigenlijk meer bedoelt als lunch, maar ik at er gewoon heeeel veel, vond ik helemaal niet erg hoor).

vegan-week1-dag3

Dag 3: Ontbijten met havermoutpap! Dat leek me ontzettend goor maar ik wilde het toch maar eens proberen omdat het zo gezond zou moeten zijn. Uiteindelijk toch wel heel erg lekker, hier ga ik nog een aparte blogpost over schrijven met receptjes! En als avondeten hadden we deze pasta. (Ik dacht dat ik de fout in was gegaan doordat ik later zag dat er melkzuur in de gnocchi zat, maar melkzuur is blijkbaar helemaal niet van koemelk gemaakt en gewoon vegan friendly. Pfiew!)

vegan-week1-dag4

Dag 4: Alweer havermout, nu met hazelnoten en chocolade, ik ben fan! ’s Avonds volkorenpasta met zelfgemaakte tomatensaus met champignons en cannelini bonen, met wat edelgist er overheen gestrooid om het gemis van Parmezaanse kaas wat dragelijker te maken.

vegan-week1-dag5

Dag 5: Oeh, ik zag zo’n lekkere smoothie voorbij komen tussen de instagram foto’s van DailyLin. Amandelmelk met banaan en kiwi, en zelf deed ik er nog wat chiazaadjes doorheen. Smaakt een beetje naar milkshake, aanrader! En als avondeten een simpel tomatengroentesoepje met die zelfgemaakte kruidenboter met 0,00000001% ei. Oeps.

vegan-week1-dag6

Dag 6: Gewoon koffie, met opgeschuimde sojamelk. Omdat koffie het allerbeste ter wereld is. En een salade met avocado, tofu en dressing gemaakt met o.a. sojasaus en sesamolie. Blijkbaar vind ik koriander niet te vreten en daar had ik m’n hele salade al mee volgegooid. Tegenvaller. Maar verder wel onwijs lekker! Mijn vriend vond het overigens zo goor dat hij naar de AH ging voor een diepvriespizza, dat was voor het eerst in het jaar dat hij bij mij eet. Haha! Ik twijfel dus nog of ik het recept wel online moet zetten.

vegan-week1-dag7

Dag 7: Alweer havermout! Nu met pindakaas en amandelen, en dat is serieus onwijs lekker. ’s Avonds at ik de salade die nog over was van de dag ervoor (dus geen foto gemaakt) terwijl mijn vriend een dikke hamburger naast mij zat weg te werken ; )

Ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat dit mijn gezondste week qua voeding in mijn leven was. Normaal ontbijt ik niet eens en neem ik genoegen met een grote kop koffie. Maar ik moet wel toegeven dat ik me overdag een stuk beter voel als ik ’s ochtends goed heb ontbeten. Dit is wel vol te houden tot nu toe!

Update: Voordat mensen zich zorgen gaan maken dat ik ondervoed raak: ik vond alleen mijn ontbijt en avondeten fotowaardig. Eigenlijk eet ik de hele dag door, dus no worries (lees: vreetzak)! Mijn lunch bestaat voornamelijk uit avondeten dat is overgebleven van de avond ervoor of gewoon saaie boterhammen met pindakaas. En verder eet ik non-stop pure chocolade, amandelen, hippietosti’s, bagels van de B&B.. En nouja, ga zo maar door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

37 reacties op “Vegan Challenge – Week #1

  1. Eva schreef:

    Brood met hummus lijkt me wel echt heel lekker! En de avondeet-gerechten ook trouwens, behalve inderdaad koriander. Lijkt net alsof je wc-verfrisser aan het wegwerken bent, gadver!

    | Reageer op deze reactie
    1. iris schreef:

      Nou, echt hè! Ik vond er zo’n zeepsmaak aan zitten. Ik dacht dat het aan mij lag (want ik ben normaal echt geen moeilijke eter) maar blijkbaar vinden heel veel mensen dat toen ik het ging googelen. Leek wel alsof ik per ongeluk shampoo in m’n mond had gekregen ofzo, brr..

      | Reageer op deze reactie
  2. Sandra schreef:

    Ik vind de meeste dingen er echt heerlijk uitzien! Maar havermoutshizzles voor t ontbijt, daar moet ik echt nog niets van weten. Ik hou het voorlopig bij de oude vertrouwde (saaie) boterhammetjes.

    | Reageer op deze reactie
  3. Nadine schreef:

    Wow iS dat alles wat je eet op een dag? Daar zou ik het niet op redden, ik heb minstens een stevige lunch nodig. Maar miss is dat omdat ik soms al om 7 moet beginnen met werk en ook wel fysiek zwaar werk doe. Ziet er wel erg lekker uit allemaal, vooral die avocado wraps mmmmm.

    | Reageer op deze reactie
    1. iris schreef:

      Oeps, ik wilde er nog bij zetten dat dit alleen ontbijt & avondeten is (mijn lunch en tussendoortjes zijn niet echt fotowaardig ofzo). Dus ik eet écht wel meer hoor. Haha!

      | Reageer op deze reactie
  4. Femke schreef:

    Oeh het ziet er wel heel erg lekker uit allemaal! Maar is dit inderdaad voor een hele dag of heb je ook nog vegan lunch/tussendoortjes? Hoe dan ook, veel respect voor je goeie gezonde eten!!!

    | Reageer op deze reactie
    1. iris schreef:

      O ja oeps, dat moest ik er eigenlijk nog bij zetten, dat dit alleen ontbijt & avondeten is, voordat mensen denken dat ik ondervoed raak. Belt m’n moeder me straks helemaal bezorgd op. Mijn lunch is nooit zo bijzonder (avondeten wat is overgebleven of gewoon brood) dus dat heb ik er maar niet bijgezet. Als vreetzak eet ik de hele dag door hoor, haha! Volgens mij heb ik alleen deze week al 3 of 4 repen pure chocolade op 😀 😀 (want: yolo) Oh en amandelen zijn trouwens ook goede tussendoortjes als je zin hebt om te eten maar niet echt honger heb (wat ik dus 24/7 heb) daar raak je heel snel vol van en is nog gezond ook!

      | Reageer op deze reactie
    1. iris schreef:

      Pfiew. Nu hoef ik er geen nachten meer om wakker te liggen 😉

      | Reageer op deze reactie
  5. Irene schreef:

    Leuk om te lezen! Ik eet havermout altijd met een schepje donkerbruine basterdsuiker, dat vind ik ook al heel lekker. Maar deze havermoutrecepten zien er ook heel lekker uit!

    | Reageer op deze reactie
  6. Sophie schreef:

    Leuk stukje! Goede ideeën ook voor de havermout. Ik eet ’s ochtends vaak ‘havermout’ maar dan van rijstvlokken (omdat mijn buik boos wordt van gluten), en ik was wel toe aan wat variatie-ideeën. Tip: havermout met een beetje (zeker niet teveel doen!) gemberpoeder, een lading kaneel, meegekookte rozijnen en dan om het af te maken een schepje Omega-pittenmix van de Tuinen en eventueel een scheutje agavesiroop als je het wat zoeter wil hebben.

    Andere tip: amandelmelk is, als je het niet te snel opwarmt, ook prima op te schuimen om er een lekkere latte of cappuccino van te maken. Mijn vriendje heeft zich aardig bekwaamd in de kunst van het vegan-latte maken, en dus krijg ik iedere ochtend een lekkere amandel-latte van ‘m bij mijn ontbijt. De smaak van de amandelmelk is heerlijk met de koffie, in mijn ogen lekkerder dan sojamelk. En wat die sojayoghurt betreft: ik heb maar één manier gevonden om die sojasmaak niet zo storend te proeven, en dat is door er bosbessen en plakjes banaan met muesli/cruesli aan toe te voegen (al moet ik voor dat laatste nog even een glutenvrije batch gaan maken). De banaan maskeert die vreemde smaak dan een beetje.

    Succes met de rest van de challenge, ik ben benieuwd naar verdere tips/ideeën/recepten 🙂

    | Reageer op deze reactie
    1. iris schreef:

      Wat goed! Ik was al opzoek naar een vervanging voor de sojamelk in m’n koffie, want die ongezoette sojamelk vind ik niet zo lekker en de ‘normale’ geeft altijd een gek smaakje aan m’n koffie. Niet dat ik me er echt aan stoor maar dat moet toch beter kunnen, dacht ik. Ik had rijstmelk al eens geprobeerd (uit wanhoop omdat de sojamelk op was) maar dat was geen succes, veel te waterig, haha! Ik dacht dat amandelmelk ook te waterig zou zijn dus ik probeerde het al niet eens. Ga ik morgen meteen proberen, bedankt voor de tip!

      | Reageer op deze reactie
      1. Sophie schreef:

        Ja, doen! Het kan wat oefening kosten om het mooi opgeschuimd te krijgen, maar het is het zeker waard 🙂 En anders doet ‘ie het als koffie verkeerd ook prima.

        De gezoete sojamelk uit het koelvak doet inderdaad rare dingen met je koffie, en bovendien vlokt het ontzettend, maar dat kan ook liggen aan dat ik het er gewoon koud bij deed. Ik gebruikte altijd de ongezoete uit het houdbare schap, maar dan moest ik er weer een lading suiker indoen om ‘m echt lekker te vinden. Met amandelmelk heb ik totaal geen behoefte aan suiker.

        | Reageer op deze reactie
  7. Melanie schreef:

    Oh oh wat leuk al die foto’s van eten! ben ik wel een fan van. 🙂 Ik ben ook een mega hummus fan! lekker ook met olijven erin. Ik kwam er een tijdje geleden ook achter dat ik verse koriander echt goor vindt, toen ik zaadjes had gepland :). Poeder vind ik wel te doen trouwens.
    Kleine tip :P… volgens mij is even een beetje ontbijten voordat je gaat hardlopen toch echt best wel slim..
    Ik heb vorig jaar mp 3 trainingen gevolgd uhm.. start to run met renate wennemars, prettig om zo op te bouwen.
    Ik heb ook heeeeeel even vegan geprobeerd.. maar soms wil ik gewoon een lik (bio) roomboter en een plakje bio kaas en hele slechte pindarotsjes met melkchocolade 🙂 Verder gaat het best goed 😉
    Succes nog! 😀

    | Reageer op deze reactie
    1. iris schreef:

      Je hebt helemaal gelijk hoor 😉 Maar die dag had ik er echt even helemaal geen zin in, en omdat ik het toch heel langzaam opbouw (meer wandelen dan daadwerkelijk hardlopen en maar een kwartier per keer) dacht ik dat het vast wel kon zonder dat ik flauw zou vallen 😉 Voor die trainingen heb ik nu een app waar ik zelf een trainingsschema in kan zetten, die zegt dan wanneer ik weer moet rennen en wanneer ik weer moet wandelen, ook superhandig!

      Och en ik vind ook dat je wel moet blijven genieten hoor. Ik denk dat ik hierna ook niet door ga met strikt vegan zijn, even kijken hoe ik het deze maand vol ga houden en of het nog makkelijker wordt. Ik probeer altijd maar een beetje een goede balans te vinden 😀

      | Reageer op deze reactie
  8. Ik vind soja ook niet echt een fijne nasmaak hebben, rijstmelk vind ik lekkerder. Ik ben benieuwd naar je havermout receptjes, nog nooit gehad, maar het lijkt me erg lekker!

    | Reageer op deze reactie
  9. Harrie schreef:

    Sinds ik vegan leef (nu driekwart jaar) prop ik me vol en val voor het eerst af. Ik was ook bang voor afkickverschijnselen, maar kennelijk doet de gedachte aan het dierenleed wonderen, want ik heb er geen last van. Ik koop bij Amigos en Vega-Life raw vegan bio eco púre chocola en daar beloon ik mezelf soms mee.
    De kant en klare yofu van Alpro met bosvruchten of die met perzikken is verrukkelijk! Ik gooi er altijd een grote lepel chia-seeds bij (superfood) en drink ook liters water per dag en één pure nespresso, dus zonder iets erin. De truc bij soja door de koffie: neem wat Alpro kookroom, doe in je kopje, beetje koffie erbij en goed gladroeren, daarna pas echt je koffie erbij en je hebt geen geschift!
    De pure yofu gebruik ik eigenlijk alleen voor het maken van Indiase curry’s. Strooikaas maak je door hetvolgende te ‘staafmixen’: edelgistvlokken, zoutvrije kruidenmix (maar je kunt ook zelf verse Italiaanse kruiden staafmixen), en rauwe amandelen en/of cashews. Oei, trek!
    Als je bang bent dik te worden, besef dan dat den mensch een dagdier is en dat we onze (grootste) hoofdmaaltijd ’s morgens horen te eten (de avond ervoor al gekookt). Ik doe het meestal zo en ben er best aan gewend. Als ik ’s avonds uit eten ga, of ik ben uitgenodigd, eet ik niet zoveel als de anderen. Maar dat weten mensen van me.

    | Reageer op deze reactie
  10. Zina schreef:

    Ik vind het echt superknap dat je dit kan en volhoudt! Zelf ga ik binnenkort dus 40 dagen geen vlees eten, waarschijnlijk wordt dat al ontzettend moeilijk. Ontzettend lievvv van Steve trouwens dat ie alles zo braaf opeet 😛

    | Reageer op deze reactie
  11. Djoeke schreef:

    Leuk om te zien wat je eet tijdens je veganchallenge!
    Nog een tip wat havermout betreft: geprakte banaan en pindakaas erdoorheen, dat is serieus vreselijk lekker! 🙂

    | Reageer op deze reactie
  12. Elise schreef:

    Wow, ik heb net de vegan pasta van dag 3 gemaakt, en het was echt superlekker, ga ik vaker eten 😀 blijf vooral zoveel lekkere gerechten posten ^^

    | Reageer op deze reactie
  13. Harrie schreef:

    De site van HSI (Humane Society International) staat vol met de heerlijkste veganistische recepten, om van te kwijlen. En ik zie dat ik in al mijn enthousiasme ‘perzikken” schreef, moet zijn ‘perziKen’, één K dus. Zo!

    | Reageer op deze reactie
  14. Marlous schreef:

    Wat knap dat je dit zo volhoudt! Zou niks voor mij zijn, veel vervangers (zoals soya enzo) vind ik niet te vreten. En hoewel ik vaak vleesloos eet vind ik veganistisch eten vaak toch wel ‘gedoe’. Maar door jouw post lijkt het eigenlijk wel mee te vallen.. Erg interessant iig om te volgen, van mij mag je elke week wel een overzicht plaatsen van wat je allemaal eet, lekker gevarieerd ook! Ik ga dit blogje even delen via mijn facebookpagina want ik denk dat anderen ‘m ook wel interessant vinden!

    | Reageer op deze reactie
  15. Vief schreef:

    Vegan powers ja! Scott Pilgrim is briljant. haha. CHICKEN ISN’T VEGAN?!!?!

    Koriander vind ik ook echt niiieeet lekker, hahaha, bleh. Ik ben een picky salad-eater.
    Maar yofu vind ik dan wèl weer super lekker, ik moet toegeven dat de smaakjes wel mijn favorieten zijn [bijv. van Provamel of Sojade] maar als ik hier in een supermarkt ben die alleen Alpro plain heeft, dan eet ik dat met mijn muesli, of dan gooi ik er (stukjes appel en) kaneel in, dat haalt die soja smaak wel weg.

    Die 0.00000001% heb je ‘for the team’ genomen, haha, het is toch zo goed mogelijk naar jouw weten doen, niet een goede daad afbreken door één klein misverstand. Ander verhaal is als je zonder reden, met medeweten, ineens een vierkazen pizza eet. [Vriendje en ik waren met Kerst op bezoek bij familie die speciaal quorn voor ons had gebruikt, maar ja, quorn is niet vegan… We hebben het toch opgegeten. Als het vlees was, was het ander verhaal. Maar ze had zó haar best gedaan zonder het te weten, daar kan je toch wel de goedheid van inzien. Als je uit 10 dingen, 9 dingen wel meehebt, en 1 ding niet, dan was het het alsnog waard! Todd was gewoon lui ;P ] Maar wel schattig dat je het zo ‘opbiecht’.

    | Reageer op deze reactie
  16. Bianca schreef:

    Ik had alle gerechten al langs zien komen op instragram 😉 maar vind echt knap… Sommige dingen lijken me lekker andere helemaal niet hihi.

    | Reageer op deze reactie
  17. The Moustaches schreef:

    Coole challenge. Ik zou het je niet na kunnen doen :P, omdat ik te pussy ben om mijn favo vlees en zuivel producten te laten staan.

    | Reageer op deze reactie
  18. Pingback: Vegan Challenge – Week #3 | IKBENIRISNIET
Back to Top