Jaaroverzicht 2016

Het jaaroverzicht van 2015 sloot ik af met: “Hoewel ieders leven met ups en downs gaat, hoop ik voor volgend jaar dat de achtbaan weer wat vaker omhoog klimt in plaats van met zo ineens 100 kilometer per uur naar beneden kan denderen.” Ons 2015 verliep vooral op het einde niet zo lekker. “Veel erger kan het niet meer worden” zei ik nog rond oud en nieuw tegen Steve. Boy, was I wrong.

We denderden verder

We begonnen 2016 met een hoop ziekenhuisbezoeken. Steve was namelijk heel erg ziek geworden. Zó ziek dat hij niet eens meer het bed uit kon komen zonder eerst een hoge dosis pijnstillers naar binnen te werken. Dat het niet zo maar een griepje was, beseften we toen we op de afdeling Hematologie & Oncologie in het ziekenhuis waren beland. ‘Gewoon’ om dingen uit te sluiten. Uiteindelijk bleek hij sarcoïdose te hebben. Ja, wat Dr. House altijd roept! Alsof dat nog niet erg genoeg was, overleed Bunny von D, waar ik helemaal kapot van was. Bunny von D was al bijna 7 jaar mijn huisdier en ik was enorm aan haar gehecht. Ik mis haar nog elke dag. Toen ik dacht dat de eerste maand van 2016 ons inmiddels wel genoeg shit had gebracht, maakte ik iets behoorlijk ingrijpends mee, waar ik online verder niet over zal uitweiden. Waar het op neer kwam: ik was he-le-maal klaar en op. Op mijn blog heb ik me wat meer afwezig gehouden en het afstuderen kon ik gelukkig een paar weken uitstellen. Ik was zo blij met alle steun van vrienden en familie. En jullie! Vooral na het overlijden van Bunny von D heb ik zo veel lieve berichtjes (en kaartjes!) gehad, wauw. Ik had me al een beetje voorbereid op enkele botte reacties, maar ik heb geen één nare reactie gehad. Iedereen was lief en begripvol. Dat vond ik heel bijzonder.

Jaaroverzicht 2016

..en we klommen weer omhoog

Om de ellende af te sluiten, kwam er in februari héél iets moois in ons leven. Olliebol! In eerste instantie twijfelden we of de timing wel goed zou zijn voor een hond. Maar achteraf gezien had de timing niet beter kunnen zijn. Steve kon langzaamaan zijn conditie weer voorzichtig opbouwen door kleine stukjes te wandelen met Ollie. Het zorgde voor gezellige afleiding in huis en ik had weer iets om voor uit bed te komen. Ik las weleens dat honden een therapeutisch effect kunnen hebben, ik snap nu precies wat ze daar mee bedoelen. Eind februari begon ik ook met afstuderen, ik stortte mij volop op mijn onderzoek. De daaropvolgende maanden stonden volledig in het teken van het afstuderen met zo nu en dan bloggen als dat uitkwam. De tijd vloog voorbij. Met Steve ging het ook steeds weer wat beter. En binnen no time was het alweer augustus, het beste hoogtepunt ooit uit mijn hele leven: afstuderen! Met een 8 ook nog. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. Elke dag ben ik nog intens dankbaar dat ik niet meer hoef te studeren. Alsof er een rotsblok ter grootte van de Mount Everest van mijn schouders is afgegleden. Man, wat is dat fijn. Voor de mensen die zeiden: “wacht maar, na het afstuderen begint het echte leven en dan zou je willen dat je nog studeerde”. Nee, écht niet.

Het gewone leven

Gelukkig is alles nu wat stabieler. Ik ben hard bezig om te groeien als freelancer en haal daar veel energie uit. Ik ben erg zoekende in welke kant ik op wil, professioneel gezien. Ik heb het (luxe)probleem dat ik héél veel dingen leuk vind en dat ik héél veel mogelijkheden zie. Ik ben nu bijvoorbeeld wat meer bezig met adviseren over bloggen en hoe samenwerkingen met bloggers werken, dat vind ik superleuk om te doen. Maar ik wil natuurlijk óók nog mijn onderzoek publiceren en meer leren over wetenschapsjournalistiek. Mijn hoofd explodeert regelmatig van alle ideeën, maar ik blijf gewoon van alles uitproberen en dat vind ik heel leuk om te doen. Steve zit nog steeds in de nasleep van het ziek zijn, hij is vaak heel moe en dat gaat allemaal met veel ups en downs. Maar hij kan inmiddels weer verder met zijn master en bijbaan, dus dat is supergoed. Volgens de planning zal hij volgend jaar afstuderen, oeh yeah. Ollie doet het helemaal geweldig, ik ben zo’n trotse hondenmama. Hij had het in het begin best wel moeilijk. En óh jongens, wat kon hij het bloed onder mijn nagels vandaan halen met zijn eigenwijze en soms zelfs agressieve gedrag. Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen, wij waren zijn zoveelste huisje, ik zou dan ook denken: “jullie zoeken het maar mooi uit”. Maar de afgelopen maanden is hij echt veranderd in een lieve, meer kalme hond.

Ik denk niet dat ik eerder een jaar had met zowel giga-diepe dalen als hoge pieken. Het was het slechtste jaar, maar óók het beste jaar. Voor 2017 ga ik ook niet te veel meer hopen. Met het vorige jaaroverzicht liep dat namelijk niet zo goed af, ha. We zien wel wat 2017 ons gaat brengen! Hoe verliep jullie 2016?

Laat een reactie achter:

49 reacties op “Jaaroverzicht 2016

• Iris

Dankjewel, dat wens ik jou ook! 😀 Bedankt voor je lieve reacties het afgelopen jaar.

1. Wow als je het zo allemaal bij elkaar zet was inderdaad wel een heel heftig jaar! Gelukkig wel en jaar met een stijgende lijn van goede dingen, maar dat lijkt me soms moeilijk om te zien als je uit zo’n diep dal komt. Dat je niet hoopt voor het goede jaar begrijp ik volkomen, immers, we kunnen ook niet meer doen dan alles over ons heen laten komen. Maar toch ga ik wel voor jullie hopen dat 2017 op zijn minst een jaar wordt met minder tegenslagen, volgens mij zijn we dan al een heel eind! Veel liefs en fijne jaarwisseling! xx

• Iris

Nou, inderdaad! Maar gelukkig werkt het schrijven van zo’n jaaroverzicht verweven met de positieve dingen heel therapeutisch. In ieder geval voor mij 🙂 Dankjewel voor je superlieve reactie. Ik wens jou ook een heel goed 2017 met hopelijk veel mooie momenten!

2. Romy

Het klinkt inderdaad als een jaar met hele heftige én hele mooie momenten. Ik vind het knap hoe je je erdoorheen hebt weten te worstelen en nu ook echt je bestaan als freelancer aan het opbouwen bent! Ik hoop dat de diepe dalen in 2017 achterwege blijven en dat je vooral kunt genieten en verder kunt gaan met freelancen! Fijne jaarwisseling!

• Iris

Ja heftig was het zeker! Het is ook zo gek, als ik van te voren had gehoord wat ik allemaal zou meemaken begin 2016 zou ik echt denken: nee, dat kan ik niet aan, dan stort ik volledig in. Maar dat gebeurde niet, we hebben ons er aardig doorheen geslagen. Zo zie je maar dat mensen toch vaak sterker zijn dan ze denken. Dat vind ik een heel geruststellende gedachte 🙂 Dankjewel! Jij ook een fijne jaarwisseling!

3. chantal

Hoewel je een heftig jaar hebt gehad, gaat het, zoals ik als lezer van je blog merk, nu eigenlijk wel goed. Ik hoop voor je dat komend jaar een mooi jaar voor je gaat worden. Ik haal in ieder geval veel plezier uit je blog, afgelopen jaar alleen maar meer. Ik haal inspiratie eruit en ik vind, misschien klinkt dat gek, herkenning
    Het is zo fijn dat je laat zien dat life sucks soms. Veel liefs!

4. Lies

Als een mens het kon voorspellen… 2016 was hier ook veel minder leuk als ik had gehoopt maar toch hoop ik weer dat 2017 mooiere dingen zal brengen.

5. Helaas ‘minder leuke dingen’ om het maar netjes te zeggen, maar gelukkig had 2016 ook mooie dingen voor je! Alvast een fijne jaarwisseling en een top 2017 <3

• Iris

Ja wauw, dat afstuderen en Ollie maakten echt wel een hoop goed. Heel erg bedankt, jij ook een fijne jaarwisseling gewenst en een heel gezond & gelukkig 2017!

• Iris

Dankjewel, wat zeg je dat toch mooi <3 Ik kan wel een zacht 2017 gebruiken! Dat wens ik jou ook toe 🙂

6. Deisy

Ik lees al je artikelen natuurlijk, maar vond het vandaag wel even tijd om er een comment tegen aan te gooien haha 😉 Wat een fijn artikel heb je er van gemaakt en het hoort nou eenmaal zo: die diepte en hoogtepunten. Toch hoop ik dat jullie wat leed bespaard blijft in 2017 en dat je zo kunt doorknallen als je nu doet. Je doet het namelijk zo ontzettend goed en ga helemaal stralen als ik denk aan alles wat de toekomst jou nog gaat brengen. Ik wens je in ieder geval een hele mooie jaarwisseling toe met veel liefde en warmte. <3

• Iris

Dankjewel lieve Deisy <3 Ik ben zo benieuwd wat 2017 ons gaat brengen in ons freelancebestaan! Volgens mij gaat het helemaal goed komen. Ben zo blij dat ik jou dit jaar in het echt heb mogen ontmoeten 😀 Ik hoop dat je een fijne en gezellige jaarwisseling hebt!

7. Christianne

Jeetje intens zeg! Maar wat ga je nu lekker! Je ontwikkelen in het freelancen (zie je echt groeien), je woont fijn samen met je vriend en ollie en als met een top cijfer afgestudeerd!! Ik denk dat de overgang van studeren naar werken een stuk chiller is omdat het in het verlengde van je blog is. Wat je in jaren hebt opgebouwd tot iets heel succesvols! En je kan ondertussen verder stapjes nemen in welke richting je uit wil met het schrijven. Klinkt als een girl boss jaar!
    Hoop dat de ups die gaan komen je de downs zullen laten vergeten (of juist het meer laten waarderen) in het jaar 2017!

• Iris

Dankjewel! Ja sowieso. En ook omdat ik het studeren nooit echt als een fantastische tijd heb ervaren haha. Nou ja, de eerste paar jaar waren wel leuk toen ik nog stufi kreeg en net op mezelf in de stad ging wonen, lekker vaak uitgaan. Maar de laatste jaren was het vooral ploeteren. Dat ga ik niet missen! Heel erg bedankt voor je lieve reactie <3 Ik hoop dat je een fijne jaarwisseling hebt en een heeeel gelukkig 2017!

8. Anouk

Gelukkig als er diepe dalen zijn, zijn er vaak ook hoge pieken! Fijn om te horen dat het nu goed gaat met Steve (en Ollie natuurlijk!)

9. 2016 was bij mij ook best een stevig jaar. 2017 zal dat in het begin ook zijn, maar ik hoop dat het na de eerste twee maanden wat kan stabiliseren. Ik wens jullie alleszins een evenwichtig 2017!

• Iris

Wat vervelend om te horen! Heel veel succes de aankomende tijd, hopelijk wordt het daarna wat rustiger. Dat zou heel mooi zijn. Ik hoop ook op een rustig, evenwichtig 2017. Daar ben ik wel aan toe 🙂

10. Veerlez

Heel mooi geschreven, het is een jaar met tegenpolen geweest. Ik wens je al het moois voor 2017 <3 Je bent een mooi en inspirerend mens

• Iris

Wat een mooi compliment, dankjewel! <3 Ik hoop dat je een fijne jaarwisseling hebt. Ik wens je een heel gelukkig & gezond 2017!

11. Linda

Mooi jaaroverzicht heb je ervan gemaakt Iris! Ik lees op veel blogs toch alleen maar de positieve dingen (heel leuk hoor overigens om te lezen/zien) en tussendoor ‘oh ja er waren ook wel dingen die minder leuk waren, maar…’ en weer door met positiviteit. Ik begrijp dat wel, want het is veel leuker om aan terug te denken en over te schrijven, maar ik vind jouw jaaroverzicht een stuk eerlijker en mooier om te lezen hierdoor 🙂 Hoogte- en dieptepunten, precies zoals het is geweest.
    Ik ben het met je eens over het studeren, ik heb sinds begin december mijn eerste echte baan en ik wil echt niet meer terug naar studeren haha!

Ik wens jullie heel veel liefde, gezelligheid, gezondheid (!) en alle goeds voor 2017!

• Iris

Dankjewel Linda! Zo lief 🙂 Voor mij werkt het juist heel therapeutisch om ook over de nare dingen te schrijven. Al kan dat niet altijd natuurlijk, soms zijn er ook anderen bij betrokken en dan schrijf ik daar liever niet in het openbaar over. Als ik er dan een verhaaltje van kan maken, verweven met de positieve dingen die zijn gebeurd, voelt het ook gelijk weer een stuk overzichtelijker in mijn eigen hoofd 😀

Ik wens jullie ook alleen maar moois! Heel veel succes en plezier bij je nieuwe baan de aankomende tijd. Zo goed, een echte grotemensenbaan!

12. Saskia

Wat een mooi geschreven en open overzicht. Heel wat nare dingen maar gelukkig ook mooie dingen om op terug te blikken. Ik wens je een heel erg fijn 2017<3 Vol liefde, gezondheid en geluk!

• Iris

Dankjewel! Ja helaas hoort dat ook bij het leven. Alleen nu was het wel heel veel pech in één keer! Ik hoop dat jullie een gezellige jaarwisseling hebben en natuurlijk een gelukkig & gezond 2017!

13. Een bewogen jaar voor jullie beide. Hopelijk wordt 2017 een wat rustiger en stabieler jaar, met veel mooie en gelukkige momenten. Ik wens je dan ook al het goeds voor 2017.

Liefs Michelle

• Iris

Dat hoop ik ook! Ben ik heel erg aan toe. Dankjewel lieve Michelle. Ik wens jou ook alleen maar moois! En je gezinnetje natuurlijk, heb net even je blog bijgelezen met al het babynieuws, fijn dat het nu goed gaat met jullie 🙂

14. Iris

Het is altijd beter als de leuke dingen na de narigheid komen. Zo kun je dit jaar toch positief afsluiten.

• Iris

Ja sowieso! Op dat moment dacht ik ‘halló, waarom moet dit allemaal tegelijkertijd komen?!’. Maar achteraf gezien is het ergens ook wel fijn dat alle ellende in één keer kwam en dat het daarna alleen maar beter kon worden 🙂 Gelukkig nieuwjaar alvast!

15. Audrey

Wat een rotbegin van het jaar was het toch 🙁 Ik wens jou, Steve en Ollie (hopelijk is hij niet (al te) bang voor het vuurwerk) een geweldig 2017 toe!

• Iris

Ollie is een echte bikkel, heeft helemaal geen last van het vuurwerk! Ze zijn hier een weken terug al begonnen met het afsteken van knalvuurwerk, ik denk dat hij er daardoor langzaam aan heeft kunnen wennen. Was het toch nog ergens goed voor 😉 Dankjewel! Ik wens jou ook een fantastisch 2017 en een gezellige jaarwisseling!

16. Saar

Dat was echt wel een heftig 2016! Wat een diepe dalen en hoge toppen. Laat ik je voor 2017 vooral de ruimte wensen om uit te zoeken waar je verder mee aan de slag wilt, professioneel, en wat rust om op privévlak gewoon lekker te kunnen uitblazen en te genieten van de mooie dingen. Oh, en dat Steve ook mag afstuderen natuurlijk!
    Fijne jaarwisseling!

• Iris

Wat lief, dankjewel! Dat zou ik zó fijn vinden als het echt zo zal gaan. Ik ben heel benieuwd 🙂 Ik hoop dat je een fijne jaarwisseling hebt, alvast een heel gelukkig & gezond 2017 gewenst!

17. Sofie

Wat heftig allemaal! En ook blij dat er hoogtes waren!

Ik wens jullie alvast het beste voor 2017.

• Iris

Dankjewel! Daar ben ik ook blij om 🙂 Als die er niet waren dan zou het echt een moeizaam jaar zijn geweest. Gelukkig had ik altijd iets fijns om naar uit te kijken (afstuderen, officieel voor mezelf beginnen als ‘grotemensenbaan’). Gelukkig nieuwjaar alvast! Ik hoop dat de jaarwisseling een beetje rustig verloopt voor jou en de hondjes 🙂

18. Marieke

Wat een intens jaar is het voor jullie geweest. Ik vind het echt bijzonder knap hoe je je daar doorheen hebt weten te slaan. Ik wens je alle goeds voor 2017 en dat het een mooi, fijn en relaxt jaar mag worden!

19. Nicole

Wat mooi dat je zo eerlijk bent over hoe je jaar is geweest. Dat maakt je blog zo fijn toegankelijk, menselijk en herkenbaar. En ik vind het ook moedig, Iris 🙂
    Hier was het een druk jaar, met het combineren van een gezin met een exploderend bedrijf. We noemen het maar ‘uitdagend’ 😉
    Een mooi en gemakkelijker jaar gewenst voor jou. Steve en Ollie. En laten we virtueel proosten op mooie samenwerkingen

20. Nahdie

Ik vind het heel knap dat je je zo bloot geeft! Daar ben ik trots op! Ik wens jou Steve en gekke OllieBollie een geweldig 2017 met vee goede gezondheid!

X

21. Een heel gelukkig nieuwjaar Iris! Ik hoop dat 2017 een goed jaar wordt voor jullie. Ik geniet nog steeds heel erg van je blog, je bent een van de weinige bloggers die mij nog echt kan inspireren. Doe zo voort (ben m’n Vlaams aan het oefenen)! Liefs! X

22. Ayla

Gelukkig nieuw jaar Iris! Fijn dat je jaar op een meer happy note eindigde dan het begon! En Ollie erbij! Wat een feestje! heel veel geluk voor jullie allebei in het nieuwe jaar!

23. Femke

Wat een rollercoaster inderdaad, Iris! En wat goed om te horen dat er destijds helemaal geen botte reacties binnenkwamen. Het lijkt nog maar twee maanden geleden dat je de blog online gooide over gezinsuitbreiding, inclusief foto van beschuit met blauwe muisjes – maar Ollie is er al zo lang?! Dat therapeutische effect klopt helemaal, naar mijn ervaringen. Goed om te horen dat Ollie inmiddels gewend is aan het huis en zijn nieuwe baasjes. Op naar 2017!

24. Nadia

Wat fijn dat Steve nu weer kan werken en studeren! En volgens mij gaat het nu best wel goed met je, zo kom je in ieder geval over. 🙂 Ik wens jullie een gezond en gelukkig 2017!