Bloggen als werk vs. als hobby (+ tips!)

Toen ik langzaamaan het bloggen als werk begon te zien, moest ik alles zelf uitzoeken. Dit ging ook weleens mis, hoor. Maar daar heb ik veel van geleerd! Een beetje van die kennis en ervaring heb ik in deze blogpost verwerkt voor beginnende bloggende girlbosses. Want het kan gewoon heel ingewikkeld zijn.

Bloggen als werk
Via Death to the Stock Photo

Bloggen als hobby

Toen ik begon met bloggen was het puur als hobby. Ik verveelde me, had te veel tijd over, maakte sinds groep 8 al mijn eigen websites en hield van schrijven: zo kwam alles samen. Soms schreef ik maanden niets, soms zat ik nachten in hyperfocus achter mijn computer stukjes te tikken. Bezoekersaantallen maakten me niets uit, ik was al vereerd als tien mensen een blogpost van me lazen. Van SEO had ik nog nooit gehoord. Het was echt mijn persoonlijke dagboek. Door de jaren heen werd mijn blog steeds meer gelezen, dit vond (en vind!) ik zó tof. Hierdoor begon ik het bloggen meer te zien als het maken van een leuk, interessant magazine in plaats van dat ik puur voor mijzelf in een online dagboekje schreef. De focus kwam meer op duurzaamheid te liggen en zo zijn we aangekomen bij hoe ikbenirisniet.nl er tegenwoordig uitziet. Geld verdienen met bloggen was dus nooit mijn doel, toen ik net begon wist ik niet eens dat dat überhaupt een mogelijkheid was. Maar zo door de jaren heen heb ik er aardig mijn weg in gevonden.

Bloggen als werk

Ik zie mijn blog nog steeds als mijn lievelingshobby. Maar doordat ik er geld mee verdien en het nu óók als mijn werk zie, komen er ineens allemaal extra verplichtingen bij kijken. Dat betekent voor mij niet dat het bloggen minder leuk is geworden. Het enige nadeel vind ik dat het daadwerkelijk schrijven van blogs nu nog maar een klein percentage is van alles er omheen. Ik zit niet bij een mediabureau dus het contact en onderhandelen met PR-bureaus en bedrijven neemt gigantisch veel tijd en energie in beslag. Ook moet ik actief blijven zoeken naar manieren om inkomsten uit het bloggen of zijprojecten te halen. Want opdrachten komen niet altijd vanzelf aanwaaien, maar de huur moet wel gewoon elke maand worden betaald. Ik vind het belangrijk om mijn bezoekersaantallen hoog te houden want dan heb je toch meer kans op leuke opdrachten. Het zijn allemaal leuke uitdagingen die erbij horen en ik zie het absoluut niet als vervelende karweitjes. (Oké, behalve het bijhouden van mijn administratie dan.) Maar het is wel iets waar ik van te voren niet direct bij had stilgestaan. Ter illustratie: Shifra schreef een interessante blogpost over haar tijdsindeling wat betreft haar blogleven.

Bloggen als werk
Via Death to the Stock Photo

Tips voor bloggende girlbosses in spe

Let op, hieronder vind je een heeeeele laaaange lap tekst met tips & tricks als je je blog ook wat meer als je werk wil gaan zien. Of als je nieuwsgierig bent wat er achter de schermen allemaal gebeurt bij bloggers. Het is geen volledige lijst, uiteraard. Maar het zijn dingen waarvan ik had gewild dat iemand het mij een paar jaar geleden had uitgelegd.

Mediabureaus

Een mediabureau fungeert als tussenpersoon tussen jou als blogger en bedrijven die reclame willen maken. Het mediabureau selecteert geschikte campagnes voor je en heeft contact met de bedrijven. Ik dacht altijd dat het de holy grail was om met je blog bij een mediabureau te zitten zodat je gebakken zit met leuke opdrachten. Nou, nee dus. Tenzij je een ‘grote blogger’  (met een gigantisch bereik) bent en in die categorie val ik gewoonweg niet. Zo snel als het kon heb ik mij uit mijn contract weten te wurmen. Het was ook gewoon vervelend omdat ik niet voor elk merk reclame wilde maken. En omdat je vaak exclusief bij een bureau zit, heb je dan dus mooi pech. Voor mij was het lang een doel om naar toe te werken, maar dat heb ik nu dus losgelaten en dat bevalt alleen maar goed. Door alles nu zelf te doen, leer ik enorm veel. Kijk dus goed of het mediabureau jou ook écht iets kan bieden in plaats van dat het alleen mooie PR-praatjes heeft. En teken niet zomaar een exclusiviteitscontract. Lijkt heel logisch, maar ik was daar destijds iets te naïef in. Leermoment.

Tarieven

Bloggers doen vaak geheimzinnig over tarieven en dat vind ik zonde. Zo heb je als beginnend blogger géén idee wat je zou kunnen vragen. Daardoor heb ik jaren geleden eens een advertorial (= gesponsorde blogpost) geschreven in ruil voor een waterfles ter waarde van een tientje. OMG! Alweer een leermoment. Ik houd deze formule van Lisanne als richtlijn aan, maar houd ook rekening met de opdrachtgever. Ik snap ook wel dat een kleine webshop niet het budget heeft om honderden euro’s voor één blogpost neer te leggen. En als het gaat om een langdurige samenwerking wil ik ook best wat lager gaan zitten. Natuurlijk is dit tarief ook afhankelijk van het soort opdracht, enzovoort enzovoort. Hier moet je feeling voor krijgen. Ik hoef ook echt niet voor àlles geld; zolang het om vrijblijvende dingen gaat en je er beide iets aan hebt, is het prima. Maar als een groot bedrijf zegt zogenaamd ‘geen budget’ te hebben, maar wel een eisenlijst heeft, dan blijf ik keihard bij mijn tarief. Je zult daardoor vaak worden afgewezen, maar op de lange termijn is het beter omdat bedrijven dan weten dat ze bij jou niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten. Denk maar zo: als jij bij de Appie bij de kassa staat, maar aangeeft dat je ‘geen budget’ hebt, krijg je ook niet ineens gratis je boodschappen mee naar huis.

Bloggen als werk
Via Death to the Stock Photo

Verschillende manieren om geld te verdienen

Geld verdienen met bloggen kan op verschillende manieren. Merel schreef er een leuke blogpost over. Dat komt overeen met hoe ik het doe. Het liefst verdien ik mijn brood door middel van advertorials. Ik zie het als een creatieve uitdaging om van een advertorial een leuke blogpost te maken. Zolang het merk of product bij mijn blog past en ik erbij mag vermelden dat het om een samenwerking gaat natuurlijk. Vaak benaderen bedrijven mij, maar soms pitch ik ook zelf voor opdrachten. Daarnaast maak ik gebruik van affiliatelinks. Bijvoorbeeld de linkjes naar bol.com; ik krijg dan een klein percentage van de aankoop. Ik heb een hekel aan giga-banners op blogs, daarom heb ik alleen enkele subtiele banners van Google Adsense. Die leveren aanzienlijk minder op, in mijn geval nu circa 3 euro per dag, maar alle kleine beetjes helpen mee. (Dus voor iedereen die mijn blog bezoekt zonder adblocker: dankjewel!) Tegenwoordig ben ik ook druk met brainstormen over hoe ik meer offline werkzaamheden als freelancer kan verrichten. Want hoewel je behoorlijk wat kan verdienen met bloggen, is dat bij mij op het moment niet het geval. Denk aan niveautje bijstand. Desondanks ben ik hartstikke tevreden, hoor. En ik weet zeker dat ik de potentie heb om hier nog in te groeien!

SEO & nofollow-links

Als de SEO (search engine optimization) van je blog goed is, word je makkelijker gevonden via Google en zullen bedrijven ook eerder met je willen samenwerken. Hoe je SEO-vriendelijk blogt is véél te langdradig om hier nu uit te leggen, maar bij Lisanne vind je wat informatie. Als je goed gevonden wil blijven worden, let er dan please op dat je van je linkjes nofollow-links maakt in commerciële blogposts. Bedrijven doen weleens alsof een nofollow-link minder waardevol is (en daarom ook gelijk willen dat je tarief naar beneden gaat) maar dit is de grootste onzin. Ik vind het eerlijk gezegd niet erg professioneel als een bedrijf followlinks eist want dan hebben ze niet het beste met je voor. Is dit Chinees voor je? Hier vind je een duidelijke uitleg van Blogaholic over het hoe en waarom wat betreft nofollow-links.

Bloggen als werk
Via Pexels

Mediakit

Een mediakit is een pdf-bestand van één of enkele pagina’s waar je de belangrijkste informatie over je blog plaatst. Op mijn pagina ‘samenwerken‘ zie je een korte variant van mijn mediakit. Ik vertel over mijn bezoekersaantallen, doelgroep en laat wat voorbeelden van samenwerkingen zien. In mijn mediakit ga ik hier uitgebreider op in. Een mediakit vind ik handig om mee te sturen naar bedrijven, je komt ook gelijk een stuk professioneler over. Ik zie mijn mediakit als eerste kennismaking dus hier noem ik nog geen tarieven in. Vaak schrijf ik wel in de mail “een samenwerking is mogelijk vanaf X euro” zodat het bedrijf in ieder geval een beetje een idee heeft van waar ze aan moeten denken. Handige voorbeelden van mediakits vind je onder andere via Pinterest.

Hulp vragen aan anderen

Ik heb vaak het gevoel dat ik alles zelfstandig moet kunnen. Tegenwoordig vraag ik wat vaker aan collega-bloggers (die ik goed ken) hoe zij dingen aanpakken. En als iemand vragen voor mij heeft, help ik degene ook graag. Want door het hier samen over te hebben leer ik heel veel! Dit kan ik dus zeker aanraden. Op Facebook kan je ook groepen voor bloggers vinden om te discussiëren over dingen waar je niet uitkomt.

Wow oké, het was eigenlijk niet mijn bedoeling om er zo’n uitgebreid artikel van te maken. Maar zo zie je maar weer: je moet behoorlijk wat verstand van veeeel verschillende dingen hebben als bloggende girlboss. En dit kost ook gewoon hartstikke veel tijd. Maar oh het is ZO LEUK. Of dat nu om bloggen als werk of als hobby gaat, ik kan bloggen iedereen aanraden.

Ik heb geprobeerd om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen zodat het hopelijk ook begrijpelijk is als je nog geen doorgewinterde blogger bent. Mocht je toch denken ‘huh maar hóe dan?’, geef een gil in de comments en ik beantwoord je vraag!

Back to Top