Vakantieoverzicht: week één

Hallooo, daar ben ik weer! Niet met een standaard weekoverzicht, maar een iets minder uitgebreid vakantieoverzicht.

Zen-filmpje van de week:

Maandag

Ik rolde mijn yogamatje uit en begon met Adriene’s Revolution playlist op haar Youtube-kanaal. Dit is een soort challenge om 31 dagen yoga te doen met elke dag aandacht voor iets anders. Ik probeer het dagelijks te doen. Als ik er zin in heb. Ik wil er niet te obsessief in worden en mezelf lui vinden als ik eens een dag oversla. Het moet wel leuk blijven. En ik vind het oprecht heel leuk om te doen! Het helpt me om beter te ademen en te ontspannen. En ik geloof dat mijn houding door de dag heen ook al beter is geworden. Wel toepasselijk: ik luisterde deze dag het boek The Art of Breathing uit dat over bewust ademen gaat, iets dat ook belangrijk is bij yoga.

Dinsdag

Het plan was om op maandag vooral veel te luieren zodat ik de rest van de week veel leuke dingen zou gaan doen. Even een dagje bijkomen van de afgelopen dagen waarin ik extra hard werkte om alles afgerond te krijgen voor mijn vakantie (nu ik dit schrijf zie ik er pas de ironie van in). Maar ik had mijn oververmoeidheid iets onderschat en besloot om maar de hele week te gaan luieren. Lekker eten, een beetje yoga, boeken lezen. Het was toch veel te warm voor andere dingen. ’s Middags kwam de bestelling binnen die ik onlangs had geplaatst voor een heuse yoga-outfit: een top van Ognx (met de tekst “Don’t panic, it’s organic”, van biologisch katoen) en een Teeki legging gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Beide zitten súperlekker en ik voel me al echt zo’n cliché Instagram-meisje als ik het aan heb. Jullie houden nog een outfitfoto van me tegoed als ik een echte yogapose kan (voor op Instagram, uiteraard).

Woensdag

Ik luisterde deze dag het boek The Things You Can See Only When You Slow Down uit.

Donderdag

En vandaag las ik het boek Ik heb je nooit een rozentuin beloofd uit. ’s Avonds kookte ik uit het kookboek Hemsley Hemsley (zie hier een review die ik over het kookboek schreef in 2015). Het werd de curry met aubergine en rode linzen, mmm, zo lekker!

Vrijdag

 

Donderdag begon ik direct in Selfish, Shallow, and Self-Absorbed: Sixteen Writers on The Decision Not To Have Kids, en die had ik deze dag alweer uit. Alle boeken die ik lees houd ik trouwens bij op Goodreads, sinds kort schrijf ik er ook korte reviews bij. Voor als je de reviews op mijn blog alvast voor wil zijn. Steve maakte als afleiding tegen de afstudeerstress (hij is bijna klaar, oeh yeah) superlekkere kaneelbroodjes met Nutella van dit recept. Die ik op at in bed terwijl ik luisterde naar het boek Ik geef je de zon.

Zaterdag

Ik zou graag willen zeggen dat ik heerrrrlijk aan het ontspannen en genieten ben van mijn vakantie, maar eerlijk gezegd voel ik me best belabberd. Mijn ooglid trilt al langer dan een week, ik heb constant hoofdpijn en nekpijn en het voelt alsof mijn lichaam van top tot teen tegen me schreeuwt dat ik moet ontspannen. Ik heb dit geloof ik al eens eerder geschreven, maar ter illustratie: één van de testvragen bij het ADHD-onderzoek is: “Heb je moeite met ontspannen?”. Mijn bloedserieuze antwoord (“Wat bedoel je precies met met ontspannen..?”) werd opgevat als een grapje en mijn moeder en de psycholoog moesten lachen. Maar inmiddels weet ik nog steeds het antwoord niet. Dus als iemand het geheim weet, deel het vooral in de comments.

Ik wens jullie een fijne week toe!

Laat een reactie achter:

Geef een reactie

37 reacties op “Vakantieoverzicht: week één

  1. Chantal

    Ontspannen ís ook moeilijk voor stresskipjes! Ik wordt in de vakantie nogal eens ziek, juist omdat ik dan helemaal niks hoef te doen. Je hoeft jezelf niet te verplichten om te ontspannen, ontspannen moet nooit een verplichting zijn. Als je wat actievere dingen wilt doen is dat ook prima, als het maar geen bergen stress oplevert

  2. Adinda

    Hmm, klinkt goed allemaal maar wat jammer dat het niet lukt om te ontspannen.. ik wilde dat ik een goede top voor je had, maar wat ik doe om te ontspannen doe jij al (Haha met Adriene! Find what feels good!). Hoop dat je daar uiteindelijk je rust in kunt vinden. (Die kaneelbroodjes met Nutella zorgen ervoor dat ik nú mijn bed uit wil komen om de oven aan te zetten ;))

  3. Een mooie vakantie, en echt ontspannen kan heel lastig zijn. Toen ik volledig in het ziekenhuistraject zat en opeens twee weken ergens op een eiland zat, zonder ziekenhuis en medicatie… Zonder tijdstippen en moeten opletten… Ik heb er een week over gedaan om weer tot rust te komen…

    Meestal als je stresskip bent dan word je altijd ziek als je vakantie hebt, simpel weg omdat je lichaam de tijd heeft om tot rust te komen 😉

  4. Heleen

    Ontspannen is voor mij rust en vrede hebben met wat je op dat moment aan het doen bent. Ik zie dat je vrij veel leest, ben je dan bijvoorbeeld vaak afgeleid dat je dit niet ontspannen noemt? De kunst is om dat niet erg te vinden, want dat geeft juist meer rust. Als ik zelf erg onrustig ben, dan doe ik wat gedachteoefeningen. Waarom ben ik onrustig? Meestal omdat ik dit of dat nog moet doen. Dan spreek ik mezelf toe dat daar alle tijd voor is, en ik dus het komende half uur helemaal kan ontspannen zonder dat dan alles in het 100 loopt. Dat helpt voor mij wel.
    Soms voel ik me rusteloos zonder aanleiding en dan probeer ik dat dus te accepteren, dat lukt steeds beter.

  5. Romy

    Ontspannen is inderdaad superlastig! Ik heb er ook dagelijks moeite mee. Wat voor mij helpt, is om bewust ontspantijd in te plannen. Bijvoorbeeld in m ijn agenda zetten dat ik van zo laat tot zo laat een boek ga lezen of YouTube-filmpjes kijk. Het klinkt flauw, maar zonder dat zou ik gewoon altijd maar doorrennen 😉 Zo te zien kan Ollie wel goed ontspannen trouwens. Haha, geweldig die gapende foto! Ik hoop dat je toch extra kunt genieten van je week vrij deze week!

  6. Daisy

    Heel herkenbaar het niet kunnen ontspannen! Als ik voor mezelf spreek ben ik ook altijd bezig met informatie vergaren; kennis, kennis, kennis. De laatste tijd besef ik dat informatie vergaren, dus veel lezen/luisteren ook veel prikkels geeft. Je moet de prikkels verwerken en het geeft weer stof tot nieuwe prikkels omdat je er nadien nog over kunt blijven denken wat je gelezen of gehoord hebt. Mogelijk wil/ moet je er dan weer iets mee.
    Misschien speelt dit bij jou ook een rol.
    Dus…….ook andere activiteiten doen of echt NIKS doen.
    Zeg ik heel stoer, want ik kan het zelf totaal niet.

  7. Goh dat is vervelend voor je.
    Erg lastig is ontspannen.

    Ik wens je erg veel sterkte en hoop dat alles snel goed zal komen Xoxo

  8. Marianne

    Voor mij is ontspanning: iets doen wat ik leuk vind. Dat hoeft dus niet persé niksen te zijn, maar kan ook iets actiefs zijn. En met actiefs bedoel ik bijvoorbeeld wandelen of fietsen in een minder hoog tempo dan normaal en met wat meer oog voor de omgeving. Alle activiteiten in een wat lager tempo doen. En wat mij ook enorm ontspant is een massage. Voorwaarde is wel dat ik me op mijn gemak moet voelen bij degene die masseert, maar als dat zo is dan kan ik me heerlijk ontspannen. Omdat voor mij de overgang van werk naar vakantie altijd te groot is, neem ik standaard 3 weken zomervakantie, ik heb nl 1 week nodig om volledig los te komen van alle drukte en kan daarna pas in vakantiestand. Ik hoop dat je je volgende week meer ontspannen zult voelen.

  9. Ohnee wat vervelend dat je je zo slecht voelt! Misschien komt alles er nu uit? Ik heb geen tips voor je, want je doet ook al yoga enzo! Goed voor jezelf zorgen <3

    • Iris

      Ik heb hem gisternacht uitgeluisterd, kon niet stoppen haha. Heel mooi dus! Zeker een aanrader.

  10. Demi

    Wat shit dat ’t ontspannen niet zo lekker gaat! Ik ga me altijd heel schuldig voelen als ik me wil ontspannen. Dan denk ik aan al de productieve dingen die ik had kunnen doen, ook niet bepaald ’n lekker gevoel 🙁 Jij ook een fijne week gewenst!

  11. Paul

    Nou ja, je probeert je tenminste te ontspannen! Maarreh, als je wat afleiding zoekt in je vakantie, ik vind het heerlijk om op een terrasje mensen te kijken. Dat kan uitstekend op de Oude Markt, dus misschien moet je dat eens proberen?

  12. Volgens mij is verplicht ontspannen een contradictio in terminis. Dat kan gewoon niet, maar moet uit zichzelf komen. Je herkent het wel als het je overkomt. Niet naar zoeken dus, maar lekker vakantie vieren!

  13. Iris

    Ah, lekker al die eerste week! Wel helaas herkenbaar van het niet kunnen ontspannen: ik heb inmiddels twee weken vakantie en ik heb wéér geen flauw idee wat ik moet doen om tot rust te komen.

    • Iris

      Ohh stom is dat he! Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik in ieder geval van deze dingen wel ontspan: buiten wandelen (als het niet bloedheet is), uitgebreid koken met een luisterboek aan en lezen in bed met ranja en chocoladekoekjes op het nachtkastje. Misschien moet ik er gewoon een soort van empirisch onderzoek naar doen.

      • Iris

        Thanks voor de tips! Ik ben nu ook maar wat aan het proberen. Wat wel lijkt te werken, is iets nieuws leren/oefenen en daar veel tijd aan besteden, zodat ik in een soort van ontspannen flow raak.

  14. Lautjuh222

    Ga naar een goede masseuse! Ik ga nu ruim een jaar en heb nauwelijks meer last van spanningshoofdpijn. Eerste maand ging ik 1x per week, want alles zat gewoon super vast. Vooral schouders, nek en hoofd. Daarna afgebouwd naar 1x per 2 weken. Toen het steeds minder vast zat 1x in de 3 weken. Nu al een paar maanden 1x per maand, tenzij er een stress periode aan zit te komen. Oke het kost aardig wat, maar vroeger had ik wekelijks hoofdpijn en nu nauwelijks. Natuurlijk zit ontspannen tussen je oren, maar als je lichamelijke klachten krijgt, kan je het ook deels lichamelijk oplossen. Dit heeft me (samen met leren ontspannen en minder stressen) onwijs geholpen. Zit letterijk en figuurlijk beter in m’n vel 🙂

    • Iris

      Oh wat goed zeg! Superfijn dat het je zo helpt, ik zal het overwegen 😀 (ik krijg helemaal de kriebels als mensen me aanraken dus ik weet nog niet of ik er ook wel zo zen van zou worden hahah)

      • Lautjuh222

        Ja heb ik ook gehad in het begin hoor! Erg gevoelig voor aanraking en kriebelig. Ik ben begonnen met alleen rug, schouders, nek en hoofd en dan ook alleen de achterkant. Voeten, armen enz hoeft van mij allemaal niet 😛 Maar ook dat eraan overgeven is een vorm van ontspannen en de controle loslaten 🙂

  15. Sterre

    Heel herkenbaar! Wat mij tot nu toe- een soort van- helpt is zwemmen en buiten rondjes lopen. En ik probeer een ritme aan te houden, dus niet te lang in bed blijven liggen maar op tijd er uit en op tijd er weer in. Duurt altijd wel even voordat dat ook echt lukt x

    • Iris

      Oh ja dat ritme zou ik ook wel baat bij hebben! Sowieso wat meer structuur. Maarja, dat neem ik me al wel wat langer voor, haha, mission impossible lijkt het wel. Thanks 🙂

  16. Nienke

    Je gaat echt als een speer op GoodReads! Mijn ‘to read’-lijst wordt er alleen maar langer van..

    • Iris

      Hahaha goed he, ik heb nog nooit zo veel gelezen in een korte tijd geloof ik! Vanaf volgende week zal het wel weer slomer gaan hoor 😀

  17. Mascha

    Jammer dat ontspannen zo lsstig is. Bij mij werkt lezen vaak wel. Of slapen haha.
    Maar als dat voor je gevoel niet genoeg is krijg je blijkbaarnog te veel prikkels binnen.
    Ik hoorde ooit dat we onszelf overladen met prikkels en dat het een onwijs goed idee is om niks te doen. Letterlijk op een confortabele plek gaan zitten en voor je uit kijken. Hierdoor krijg je erg weinig prikkels binnen en dat is goed voor de ontspanning.

    En een ad(h)d hoofd heeft langer nodig om rutig te worden na een hoop prikkels (weet je vast alles van), dus ook gewoon doen wat goed voelt

  18. Malu

    Há hier spreekt een autist, die zich ook moeilijk kan ontspannen. Soms vraag ik mij af of ik ook geen adhd of add trekjes hebt, want mijn hoofd ‘gilt’ altijd.

    Ik weet niet of jij lichamelijk bent ingesteld? Maar níemand mag mij aanraken, behalve mijn lover. Zeg maar gerust dat ik zijn knuffel-autistje ben, zoals hij mij noemt. Ik word rustig als hij mij masseert of over mijn rug of het holletje in mijn elleboog kriebelt. Of hij mij heel lang vasthoud in mijn bed of op de bank en ik luister naar zijn ademhaling en probeer mijn ademhaling op zijn tempo mee te laten gaan, zodat mijn hartslag omlaag gaat.

    Verder heb ik gemerkt dat ik van druk op mij hou. Als mijn hoofd zo vol zit ga ik altijd mijn haren wassen en fantaseer ik dat mijn zorgen met het water worden weg gespoeld. Daarna voel ik mij als herboren. Of lekker lang in bad met een tijdschrift.

    Ik ontspan van een super boeiende documentaire, thrillers (als in boeken én films) en soms gewoon met koptelefoon een heel album luisteren.

    Ik denk dat je ontspannen niet moet zien als iets wat MOET, daardoor ga je meteen in de ‘doe-modus’ zoals dat bij mindfulness heet. Maar denk dat ontspannen te maken heeft met in een flow zitten. Iets met aandacht doen en dan alles om je heen vergeten en op 1 ding gericht zijn. Misschien zit ontspannen bij jou wel in het koken van een maaltijd, of een luisterboek luisteren, wandelen met ollie, een mega goede blogpost schrijven. Probeer te vinden waar jij van in een ‘flow’ raakt en misschien zet je daarom wel je focus op ontspannen op iets wat voor jou niet werkt. Dat denk ik persoonlijk. Ik ben zelf ook een iemand die het liefst iets ‘doet’ en kan daar heel erg fijn bij voelen.

    Ik zeg eerlijk dat ik heel veel aan mindfulness lessen heb gehad. En daarbij leerde ik dat ‘niets’ doen voor mij te open en te breed is. Mediteren kan ik niet. Maar dingen met aandacht doen juist weer wel en daar werd ik rust wel ontspannen van.

    • Malu

      (vergeef mij voor de kromme zinnen, ik heb de hele dag gewerkt en ben zo slap als een puddingbroodje op dit moment).

  19. Oh wat ontzettend herkenbaar! Ik ben altijd dik een week goed ziek in mijn vakantie. Wat voor mij iets heeft geholpen dit jaar was elke dag gewoon bezig blijven. Maar wat je normaal op één dag zou doen, verdeel ik nu over de hele week. Zo kan ik een ritme aanhouden, maar wel op een heel ander tempo dan anders.

  20. yvonne

    Ik heb geen adhd en vind ontspannen ook heel moeilijk hoor. Dat uit zich bij mij meestal in slapen. Dat kan ik wel heel goed.

  21. Linda

    Doen wat je leuk vindt! Je hoeft echt niet alleen maar stil in een hoekje te zitten als dat niet bij je past 🙂 Dan werkt het ook niet. Ik ben de afgelopen twee weken op vakantie geweest (naar Gdansk, Warschau en Krakau in Polen) en dan lopen we ook de hele dag overal heen en doen we van alles. Door tussendoor lekker veel rond te kijken, terrasjes te pakken en dat soort dingen (lees: heel veel eten en drinken) ontspan ik, ook al doe ik veel meer indrukken op dan thuis en loop ik enorm veel 🙂

  22. Manon

    Ik heb zelf ook moeite met ontspannen.
    En kwam er ook eerst maar niet achter hoe dit moest.
    Volgens mij is het leuke dingen doen waarbij je je hoofd uit kunt zetten.
    Zoals tuinieren een boek lezen enz.
    Als jij er achter bent lees ik het graag op je blog 😉

  23. Pingback: Vakantieoverzicht: week twee | IKBENIRISNIET

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies waarmee gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld. Meer informatie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services De cookie-instellingen op ikbenirisniet.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies'. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van de cookie-instellingen of klikt op "Accepteren", ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten